Retro-Kaiku oli Radiomedian järjestämän Kaiku-kilpailun yhteydessä pidetty erikoiskilpailu vuonna 2015. Kaupallinen radio täytti Suomessa tuolloin 30 vuotta. Kilpailuun haettiin suomalaisen radiomainonnan kahden ensimmäisen vuosikymmenen parhaimmistoa. Kilpailuun ilmoitettavien töiden maksimimääräksi lähettäjää kohti oli rajattu 10, mutta 20 parhaan shortlistalle päätyi 11 Manne Railon tuottamaa kampanjaa.
Juryn puheenjohtajana toimi Markku Rönkkö, eräs Suomen palkituimmista copywritereista. Puheenjohtajalla ei ollut ääntä ja varsinainen jury koostui nuorista suunnittelijoista, joista osa ei ollut vielä syntynytkään, kun radiomainonta Suomessa alkoi. Manne voitti kisassa kullan, hopean, kunniamaininnan sekä kaksi erikoispalkintoa.
Ns. luovilla aloilla tekijät ovat yhtä hyviä kuin heidän viimeisimmät työnsä, sanotaan. Silti näitä esimerkkejä kuunnellessa kannattaa kysyä itseltään, ovatko hyvän radiomainonnan kriteerit muuttuneet viimeisen 15 vuoden aikana. Eivät ole, väitämme, vaikka esim. puhelinnumeroita ei enää radiomainoksissa luetellakaan.
Klikkaa projektin nimeä kuunnellaksesi. Jos haluat ladata äänitiedoston koneellesi, paina oikealla hiiren näppäimellä halutun projektin nimeä ja valitse ‘Tallenna nimellä’.
Veikon Kone – Tuhannen markkaa
Veikon Kone – Kuka keksi kesäalen
© Nanoverse